Ringe Frimærkeklubs historie

Primus motor til stiftelsen af klubben var Kai Dagfinn Nielsen (1930- 2012), som fandt en række interesserede midtfynboer, og de fik klubben stiftet mandag, den 11. oktober 1965. De fik hjælp af den kendte filatelist Karlo Lindskog fra Odense, som var dirigent på den stiftende generalforsamling.

”Dåbsattesten” for Ringe Frimærkeklub. Den ene af stifterne, Willy Ottosen, er fortsat medlem af klubben.

Kai Dagfinn Nielsen var klubbens første formand (1965-1997), samtidig sørgede han for at der blev oprettet en juniorklub i 1970, som han ledede indtil 1998, hvor juniorafdelingen stoppede.

Klubben har gennem sine 50 år afholdt udstillinger i 1975 og1980 under navnet ØPOST samt Landsjuniorudstillingen Junior-Midtfyn i 1978 og igen i 1985. Men allerede i 1967 afholdt klubben sin første udstilling og det første større arrangement var 5 års jubilæumsudstilling i oktober 1970 på Hotel Ringe.
Klubben har gennem næsten hele sin levetid afholdt en årlig byttedag, i slutningen af januar/begyndelsen af februar. Denne tradition fastholdes fortsat under mottoet ”Ta’ til Midtfyn og byt”.

Ringe Frimærkeklub og klubbens medlemmer har gennem sine leveår deltaget aktivt på udstillerniveau på både klub-, nationale- og internationale udstillinger. Denne indsats har betydet, at klubben er kendt over
hele Danmark.

Klubbens medlemmer gør på alle måder det bedste for at vores fælles hobby Frimærker og dermed Filatelien kan bestå i mange år til gavn og glæde for alle samlere.

Kim Jensen, oktober 2015

Fyens Stiftstidende, den 19. september 1965.

Midtfyns Dagblad, den 7. oktober 1965.